Wat kun je tegenkomen qua ondersteuning zodra jouw bedrijf VoIP gebruikt? Wat voor een support kun je rekenen van je leveranciers of medewerkers?
Je hebt met diverse verschillende diensten waar je ondersteuning voor moet gaan regelen.
Ik zal degene met de hoogste prioriteit als eerste melden.
Zorg ervoor dat je internetaansluiting bij je internetprovider goed afgedekt is qua support. Je kunt je niet veroorloven dat internet een onbepaalde tijd niet werkt. Dit betekend dan automatisch dat je ook geen telefoonverkeer kunt hebben tijdens deze uitval. De meeste professionele internet providers in Nederland bieden voldoende mogelijkheden en oplossingen. Hoe duurder de verbinding hoe hoger de garantie\'s liggen qua werking van je internetverkeer (bijv. 99,7% per jaar is duurder dan 99,5% per jaar). Hoe korter de oplostijd bij problemen wederom hoe duurder de verbinding. Maak hier een keuze afhankelijk van je mogelijkheden en communiceer dit met de mensen in het bedrijf zodat iedereen weet waar men aan toe is.
Jouw server heeft een onderhoudsnivo nodig zodat jij ervan kunt uitgaan dat zowel software als hardware in tip top conditie zijn en blijven. Als je dit zelf regelt zorg dat de ICT afdeling een bepaalde responsetijd en oplostijd afspreekt. Indien je gebruik maakt van een externe helpdesk is het beter om deze afspraken vast te leggen in een SLA. Zo voorkom je onduidelijkheden en verrassingen. Hier geld ook weer hoe sneller en korter de tijden hoe duurder het contract. Kijk wat de juiste balans is en maak en keuze.
Als je zelf een IP telefooncentrale hebt staan binnen je bedrijf is het verstandig om hiervoor ook een SLA af te sluiten. Mocht je VoIP centrale leverancier dezelfde zijn als je reguliere ICT leverancier zal dit niet moeilijk zijn om dit te regelen. Is dit een ander bedrijf zou ik in onderling overleg dit goed op papier zetten om ellende voor te zijn. Als je een onderhoudscontract hebt voor je telefooncentrale zal deze ervoor zorgen dat je de nieuwe updates en patches krijgt geinstalleerd. Hierdoor bespaar je je beveiligingsproblemen en krijg je eventuele nieuwe mogelijkheden zonder extra investeringen.
Je telefoontoestellen en andere SIP apparatuur. Dit kunnen oplossingen zijn in de vorm van programma\'s of hardware. Een simpele oplossing kun je zelf implementeren door een extra toestel in te kopen of een goede omruildeal te sluiten met je leverancier. Je kunt beter niet afhankelijk zijn van een leverancier. De kosten van zo\'n reserve toestel is te verwaarlozen in verhouding tot het ongemak. Wat als dit toestel dan niet in voorraad is? Door zelf al redundancy in te bouwen door hier aan te denken hoef je geen ingewikkeld SLA af te sluiten.
Ik heb de meest belangrijke onderdelen hier aangekaart die je niet mag overslaan bij het regelen van de juiste VoIP support Service Level Agreement.
Om meer te weten te komen over VoIP mogelijkheden en hoe je het beste jouw VoIP support kunt regelen, kijk op het artikel in de hyperlink.
maandag 13 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten