In de meeste gevallen zal men bij de telefooncentrale de IVR stemmen meeleveren. Het komt voor dat ze alleen Engels kunnen leveren. Internationaal georienteerde fabrikanten leveren naast Engels ook nog Spaans en Frans mee, een enkele fabrikant ook nog Italiaans of Duits. Nederlands staat niet vaak als taal op het lijstje waar je uit kunt kiezen. Ik weet dat 3CX en PBXnSIP Nederlands meeleveren of aanbieden tegen betaling. De vertaling van PBXnSIP vind ik nog het meest geschikt voor de Nederlandse markt.
Je kunt naar hun site toegaan om deze IVR stemmen te downloaden.
Vaak vind je op forums wel links naar deze vertalingen. Bij sommige fabrikanten ben je afhankelijk van de inzet van de dealers of klanten die zich de moeite hebben genomen om een vertaling te maken. Als je Duitse taalbestanden kunt vinden kun je deze gemakkelijker laten vertalen door anderen.
Soms zijn fabrikanten wel bereid om een licentie te geven inruil voor een vertaling. Voordeel is dat je dan een professionele telefooncentrale hebt met een waarde van enkele duizenden euro's die dan ook meteen in het Nederlands beschikbaar is. Voor jou fijn om meteen Nederlands te kunnen gebruiken voor hen omdat ze dan de Nederlandse markt ook kunnen bedienen. Ik raad je aan om goede afspraken hierover op papier te zetten. Het kost je ongeveer 35-40 uur werk om dit van het Engels naar het Nederlands om te zetten. Je opbrengst per uur is goed betaald als je weet dat het pakket duizenden euros kost.
Als je telefoniste over een goede en duidelijke stem beschikt die ook nog professioneel overkomt kun je overwegen om haar deze IVR stemmen te laten inspreken. Het klinkt wel ontspannen als de beller een stem hoort als IVR en later dezelfde stem krijgt te horen als men de telefoniste echt eraan krijgt. Je kunt natuurlijk het financiele voordeel niet ontkennen als je haar dit laat inspreken. Je kunt een profesisoneel voice-over bedrijf inhuren die dit voor je regelt. Dit soort bedrijven regelen voor 500-1500 geluidsbestanden die je voor je centrale kunt gebruiken als IVR stemmen. Nadeel is dat je het niet eenvoudig kunt laten herinspreken of veranderen.
Ben je ge�nteresseerd in informatie over VoIP IVR, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten