zaterdag 11 juli 2009

VoIP forum

Een trend die nog steeds groeiende is, is het hebben van een forum waar gebruikers en klanten hun vragen kwijt kunnen. Vaak zie je dat een forum wordt bijgehouden door een beheerder, meestal een medewerker van het bedrijf, en een aantal enthousiaste gebruikers die vrijwillig hun ervaringen delen. De ene fabrikant lukt dat beter dan de andere. Een voordeel van zo\'n forum is dat je bij hen terecht kan met je vragen over VoIP gerelateerd aan hun product. Er bestaan veel verschillende producten dus ook verschillende forums. Voor elke soort VoIP hardware of software bestaat wel een specifiek forum.

Als je je wilt aanmelden op een dergelijk forum moet je dit doen met een geldig e-mailadres omdat de meeste forums een link sturen naar het opgegeven e-mailadres. Je moet ook altijd een naam kiezen. Let op dat je een naam kiest die wel past bij het soort forum. Verzin geen aanstootgevende namen of iets wat je persoonlijke identiteit kan prijs geven. Maak hier weloverwogen een beslissing in. Inlognamen die meestal geschikt zijn maak je door een combinatie te maken tussen je voorletter(s) en je familienaam. Mocht je geen enkele affiniteit hebben met de normen en gebruiken die op forums zijn raad ik je aan om via google dit op te zoeken. Sommige forums hebben een reglement waar gebruikers zich aan dienen te houden. Lees dit goed door, het zijn een soort gebruikersvoorwaarden.

Als je bent aangemeld heb je de mogelijkheid om artikelen te beantwoorden, te starten en uitgebreidere mogelijkheden om te zoeken. De meeste forums hebben een mogelijkheid om nieuwe onderwerpen te laten zien sinds je vorige bezoek.

Het is verstandig om eerst wat zoekwerk te verrichten op het forum om niet een vraag te stellen die al eerder is beantwoord. Door het lezen van de onderwerpen en artikelen kun je zien hoe de structuur is opgebouwd. Wie dezelfde problemen tegenkomt en wat hier de oplossing voor is. Je leert zo in feite de fabrikant en zijn product kennen.

Als je dit hebt gedaan en overgaat tot het aanmaken van een nieuw onderwerp, in forumland topic genoemd, kun je het beste zoveel mogelijk informatie die je weet vermelden. Geef bijvoorbeeld aan op welk operating systeem de software werkt, welk versie nummer je gebruikt, enzovoorts. Gebruikers van het forum gaan je waarschijnlijk eerder en beter helpen als ze dit zien. Het is een soort geef en neem idee. Jij doet de moeite om iets te beschrijven en zij doen de moeite om te antwoorden. Verwacht niet altijd meteen oplossingen. Meestal word je wel in de juiste richting gestuurd zodat dit je veel tijd en ellende bespaard.

Vaak krijg je binnen afzienbare tijd, hou rekening met 24 uur, een antwoord dat bruikbaar is. Veel forums hebben ook de mogelijkheid om in profiel aan te geven dat jij via de e-mail een bericht krijgt als iemand op jouw onderwerp een antwoord heeft geschreven. Als je na 2 dagen totaal geen antwoord hebt gekregen is er iets mis met je vraagstelling of staat de vraag in een iets andere vorm al op het forum. Gebruik dan nog een keer zoeken om te kijken of je misschien toch het antwoord bij een ander gelijksoortig onderwerp kan vinden. Misschien begrijpen de mensen je niet.

Sommige forums zijn alleen bereikbaar voor aangesloten leveranciers. Je kunt bij je fabrikant navragen of jij ook zo\'n inlogcode kan krijgen, soms zitten hier voorwaarden aan vast in de vorm van omzetgrens of certificering qua opleidingen alvorens je toegang krijgt.

Een VoIP forum is in ieder geval een goede bron van informatie.

Wil je meer weten over VoIP zonder VoIP forums door te hoeven bladeren, surf dan naar Adinets.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten