Met VoIP kun je voordelen behalen om voordeliger te bellen, maar is dit het maximaal haalbare?
Als je het adres weet van een andere SIP telefoon kun je van IP-adres naar IP-adres bellen zonder van de ITSP zijn infrastructuur gebruik te maken en dus gratis met elkaar bellen.
Indien jullie op dezelfde telefooncentrale zitten kun je elkaar gratis spreken. Zodra je die andere persoon zijn toestel weet hoef je dit maar in te geven. Dan bel je met elkaar zonder kosten en dus gratis.
Als de gebruiker niet op jouw centrale zit kun je ook nog gratis bellen maar heb je wat extra informatie nodig om het gesprek gratis te kunnen voeren. Sommige bedrijven hebben in de DNS ook de SIP accounts ingesteld. Door zijn emailadres op te geven zou je dan iemand moeten kunnen bereiken op zijn SIP telefoon. Dit is uiteindelijk wel de bedoeling. Men noemt dit Unified Messaging. Exchange 2007 ondersteund dit al. Zo kun je een koppeling maken met je Exchange server en je telefooncentrale. PBXnSIP en 3CX hebben UM functionaliteiten. Mijn bescheiden mening is wel dat de PBXnSIP implementatie van UM verder gaat. Microsoft had Exchange 2007 met PBXnSIP draaien op de CEBIT om UM te promoten.
Mocht je niet in een bevoorrechte positie zitten zul je de persoon die je wilt bellen moeten bellen via zijn IP-adres. De communicatie zal dan met een SIP telefoon gaan via zijn IP-nummer. In de praktijk zal dit een beetje tegenvallen. De routers moeten namelijk aan allebei de kanten goed geinstalleerd zijn.
Dan heb je ook nog de VoIP diensten die dergelijke diensten gratis aanbieden. Je moet dan een account aanmaken en je kunt dan elkaar bellen via dit account. In de meeste gevallen eenvoudiger te regelen dan via een IP adres. Veel gebruikers weten nog niet eens hoe ze hun eigen WAN IP-adres moeten achterhalen. Indien je op dit moment niet weet waar ik het over heb moet je misschien dat ook maar zo laten. Ga leuke dingen doen in plaats hier je tijd mee te verkwisten. Wees niet koppig en neem een VoIP aanbieder die dit allemaal netjes voor je in orde maakt zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over poorten, firewalls, protocollen, etc. Mocht het niet werken krijg je dit toch nooit aan de praat. Je mist waarschijnlijk wat puzzelstukjes om VoIP als volledige puzzel te maken. Enige kennis van TCP/IP en VoIP is toch wel nodig. Je kunt je hierin gaan storten om gerelateerde boeken te gaan lezen. Hou dan deze volgorde aan. Eerst basis netwerkprotocollen met vooral TCP/IP. Als je dat hebt gelezen SIP en RTP. Indien je plezier beleeft aan het lezen en bestuderen hiervan zal VoIP steeds meer een open boek voor je worden. Als je echt geen plezier hebt beleefd met deze boeken moet je echt niet doorgaan. Toen je vroeger een telefoon gebruikte, wist je toen dat control codes via 2600 Hz te sturen waren en dat telefoon toen analoog waren? Steeds meer zie je nep experts ontstaan bij nieuwe ontwikkelingen. VoIP is al decennia lang in de ICT, maar sommigen hebben het pas nu ontdekt. Zij denken dat ze er verstand van hebben maar weten niet hoe alles echt in elkaar zit. Deze mensen wil ik vragen om iedereen en zichzelf een plezier te doen en niet met VoIP bezig te houden. Door dit soort mensen heeft VoIP een slecht imago gekregen.
Een voordeel dat jij vandaag hebt is dat je geen hacker hoeft te zijn die een telefooncentrale via CCITT5 codes moet hacken om gratis te bellen. Jij kunt legaal via IP-to-IP gratis bellen.
Ben je ge�nteresseerd in informatie over IP to IP bellen, neem dan de tijd om op de link te kijken in dit artikel.
Hier meer tips over zakelijke telefonie-einsteinict.nl Bezoek de website hier
BeantwoordenVerwijderen