Men vraagt mij wel eens of het terecht is als men kwaliteit verwacht bij VoIP. Als alles goed is geimplementeerd zal bellen via VoIP een hogere kwaliteit leveren als traditioneel bellen.
Omdat vanaf het begin tot einde van het traject alles digitaal is zal het gesprek ruisvrij en dus zeer helder klinken. Wat voor vele mensen vreemd zal zijn is dat tijdens het gesprek de tussenpozen geluidsloos zijn. Sommige mensen ervaren dit als vervelend omdat men dan de conclusie trekt dat de verbinding is weggevallen. Daarom hebben de meeste telefooncentrales een ruis-bestand meegeleverd die de centrale afspeelt tijdens zo\'n pauze. Hoezo geen kwaliteitsverbetering met VoIP? Een leuk feitje om te weten is dat dit ruisbestand meestal gewoon een MP3 bestand is met ruis erin.Een analoge telefoon kan ongeveer 20% van ons gehoorbereik overbrengen, rond de 3000 Hz. Diverse codecs ondersteunen wel tot 44100 Hz bij VoIP. Dat bereik is gelijk aan de CD. De geluidskwaliteit is dus goed te noemen. Je telefoontoestel moet wel van goede makelij zijn om dit te kunnen benutten. Gebruikers die klagen dat VoIP niet kwalitatief genoeg is zullen dit baseren op gebruikerservaringen die niet met de realiteit gelijk zijn. In simpele bewoordingen. Wat men ervaart hoeft niet het probleem te zijn. Zo kan een gebruiker denken dat het toestel kapot is terwijl het misschien een instelling is in de centrale.
Het gevoel van kwaliteit kan veranderen als er vaak onderbrekingen zijn die storend werken op gesprekken. Dit soort onderbrekingen zijn meestal het gevolg van te langzame servers of te langzame verbindingen.
Je kunt je dan ook afvragen of de ervaringen die gebruikers hebben met VoIP, vooral de negatieve ervaringen, wel op de juiste feiten zijn veroordeeld. Mocht je geen degelijk gesprek via VoIP kunnen voeren kan dit komen doordat je verbinding geen voldoende bandbreedte voor VoIP kan reserveren. Het kan ook zijn dat men een formidabele internetaansluiting heeft maar een te trage server.
Sommige mensen zien dat ze een snelle internetverbinding hebben, een goedwerkende snelle server. Toch ervaren ze problemen. Soms komt dit doordat men een codec kiest die niet ondersteunt wordt door het toestel en daardoor onverklare dingen gebeuren. Veel factoren die de pret kunnen verzieken. VoIP consultants zullen alle factoren onder controle moeten hebben en de klant goed informeren.
Een goed voorbeeld is een klant die een snelle internetverbinding had maar een slechte router. Vaak zie je bij deze routers dat je geen QoS (Quality of Service) kunt gebruiken en daardoor geen juiste balans kunt krijgen. Met als vervelende eigenschap dat als een gebruiker iets begon te doen op internet de uploadsnelheid de rest van de bandbreedte opslokte en zo de VoIP gesprekken onderbroken werden. Vaak denkt men dan dat echt aan alle factoren gedacht is terwijl in werkelijkheid de VoIP consultant de belangrijkste factor met betrekking tot kwaliteit en VoIP over het hoofd heeft gezien. Een router aanschaffen die VoIP en QoS goed ondersteunt is dan de enige correcte oplossing.
Kwaliteit en VoIP zijn dan wel niet synoniemen, maar je mag wel goede kwaliteit verwachten van een VoIP gesprek. Voor meer info over de beste manier om dit te bereiken, kijk op Adinets.com.
zondag 12 juli 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten