De term VoIP begint steeds meer gebruikt te worden in normaal taalgebruik. Voice over IP, gesprekken voeren via internet. Er bestaan zakelijke VoIP Software toepassingen, maar ook privé c.q. recreatieve toepassingen.
VoIP software die door particulieren werden gebruikt was bedoeld om met elkaar te spreken tijdens het chatten of tijdens het online gamen. Zo kon men gratis en snel met elkaar praten. De kwaliteit in het begin was matig maar kwam door het toepassen van nieuwe algoritmes en betere internetverbinding in een stroomversnelling van positieve ontwikkeling. Vele gebruikers gebruiken het veelvuldig zonder dat ze hierbij stil staan dat het hier dan om VoIP gaat.
De doeleinden van de software is veelzijdig in te zetten. VoIP Softphones is software welke je op je PC installeerd en deze dan in een VoIP telefoon veranderd. Als je PC over een microfoon en boxen beschikt kun je deze inzetten als een VoIP telefoon. Er zijn ook softphones installaties beschikbaar om deze op je PDA/Smartphone te zetten.
De professionele toepassingen vergen meer aan de eisen maar bieden dan meestal ook meer mogelijkheden. Software die je server omvormt in een telefooncentrale heet een IP PBX. Het voordeel hiervan is dat men zelf de hardware uitkiest waar de VoIP software opdraait. Op deze manier is het mogelijk om de capaciteit en het budgetair te laten meegroeien met de behoeften van de onderneming. Vroeger was je nagenoeg verplicht om enorme kosten te maken om je telefooncentrale te moderniseren of te vervangen, met een IP PBX is dit eenvoudiger te doen. Een IP PBX centrale die SIP ondersteund stelt je in staat om vrije keuze te maken m.b.t. provider, merk of model telefoon, gateways enz... wat goed is voor je flexibiliteit en ervoor zorgt dat je niet onnodig kapitaalvernietigd.
De meest gangbare categorien VoIP software zijn nu wel de revue gepasseerd. Een hogere categorie is bijvoorbeeld software die het mogelijk maakt dat IP PBX\'en met elkaar kunnen communiceren. Als je zelf een Hosted PBX service wilt aanbieden (ITSP). Zwaardere implementaties hebben vanzelfsprekend ook snellere servers en stabiele verbindingen nodig. Stabiliteit, betrouwbaarheid en sneller moeten hier hand-in-hand samen gaan. Het implementatie traject van dit soort projecten is een specialistisch aangelegenheid.
Om meer te weten te komen over VoIP software en hoe dit het beste te gebruiken is het goed om meer informatie erover te lezen.
woensdag 17 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten