Voice over DSL of VoDSL is dus gewoon Voice over IP welke gebruikt maakt van een DSL-verbinding. Het dataverkeer van het gesprek kan via dezelfde internetverbinding werken terwijl de meeste DSL providers hier een apart gescheiden virtueel netwerk voor gebruiken. Als het gesprek en de daarbijhorende data over de internetverbinding verloopt moet je dit toch echt puur VoIP noemen en niet VoDSL. VoDSL kan men alleen specifiek als term gebruiken zodra de gespreksdatapakketjes over een virtueel netwerk gaan van het DSL netwerk. Er is dus een flink verschil tussen internet en het virtuele netwerk.
Als men dit splitst wil men een soort barriere inbouwen dat het bellen niet onderbroken kan worden door internetverkeer. Ik zal als voorbeeld noemen het downloaden van een muziekbestand of nog veel eisender een complete film in DIVX-formaat. Je zou deze oplossing kunnen zien als een soort van QoS. QoS is een afkorting die Quality of Service betekend. Hierdoor krijgt het gesprek de benodigde bandbreedte gereserveerd zodat je er zeker van bent dat er geen onderbrekingen zullen zijn tijdens de gesprekken. Je zou het kunnen vergelijken met een VLAN speciaal gemaakt voor VoIP.
Veel DSL-aanbieders bieden een flatfee-abonnement aan voor het nationaal bellen. Flat-fee is een abonnementsvorm dat je betaald en hiervoor ongelimiteerd gebruik van mag maken. Bij een aantal aanbieders is flatfee ook echt flatfee. Je voelt het al aankomen. Ik wil daar mee zeggen dat het echt onbeperkt is. Je voelt het al aankomen. Bij diverse providers moet je goed de voorwaarden doorlezen. Zij hebben flatfee met maximums. Zo hebben veel het limiet van maximaal 1000 minuten gesprekken voeren per maand. Je kunt dus niet echt spreken van een flatfee tariefstelling. Mijn eigen bescheiden mening is dat ze dit soort bedrijven moeten aanpakken en niet het woord flatfee mogen gebruiken in hun marketing. Je wilt niet op het einde van de maand toch met verrassingen zitten. Begrijp me niet verkeerd dit bellen is al veel voordeliger dan het traditionele bellen.
Een voordeel van VoIP via DSL is wel de controle van de dienst. De uptime is erg hoog bij deze aanbieders. In veel gevallen zitten de telefoonbedrijven van voorheen hier achter. Zij snappen wel het belang van hoge bereikbaarheid. Deze bedrijven waren al gewend om dit te controleren in hun periode toen ze telefoonlijnen controleerden.
Ben je geinteresseerd in voip bellen, lees er meer over op de link in dit artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten