vrijdag 14 augustus 2009

Telefooncentrales

Een telefooncentrale maakt het mogelijk om verbindingen op te zetten tussen andere telefoontoestellen zodat je kunt elkaar kunt spreken.

Normaal gezien vind je de telefooncentrale terug op een strategisch uitgezochte plek. Dit kan een logistieke belangrijke plek zijn of een kostenbepalende plek of uit onderhoudtechnische redenen een plek bijvoorbeeld dichtbij techneuten.

Er bestaan veel verschillende telefooncentrales. De types die we hier gaan beschrijven zijn de bedrijfscentrales die bedrijven dus inzetten om hun telefoonverkeer te regelen. Veelgebruikte afkortingen voor een bedrijfscentrale is PBX of PBAX. Deze afkorting betekend Private Automatic Branche Exchange.

In het begin van de telefooncentrales moest een telefoniste handmatig de verbinding opbouwen. Later kwamen de automatische telefooncentrales waar geen telefonistes meer nodig waren om de verbinding op te zetten. Je kan de andere persoon bellen door het telefoonnummer in te geven, zoals we nu dat ook gewend zijn. Eerst gebeurde dit via een kiesschijf door het nummer te draaien later werden dit toetsen met cijfers op die je kon kiezen door te drukken.

Bij het kiezen van een nummer hoor je tonen in de vorm van piepgeluiden. Dit noemt men DTMF. DTMF is een afkorting die Dual Tone Multi-Frequency betekend.

Je kunt het je misschien niet voorstellen maar tot de jaren 80 van de vorige eeuw mocht je niet zelf telefoonapparatuur op het telefoonnetwerk, PSTN, aansluiten. Later heeft men het telefoonnetwerk openbaar gemaakt voor iedereen. Via internet heb je hier sowieso niets mee te doen.

Ben je geinteresseerd in isdn telefooncentrales, lees er meer over op de link in dit artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten