Het kan zijn dat je de middelen niet hebt of dat een project tijdelijk is en dus investeringstechnisch niet interessant is om zelf een centrale aan te schaffen. In zo'n geval zijn misschien de alternatieven te vinden bij lease- of huurconstructies. Men noemt dergelijke oplossingen Hosted PBX of Hosted VoIP Telefooncentrale.
Hosted PBX bied als voordeel dat het beheer en onderhoud word gedaan door het bedrijf waarbij jij dit huurt. Zij zijn hier ook in gespecialiseerd. Stel dat je geen systeembeheerder hebt en deze ook niet in dienst wilt hebben of inhuren is dit een goed alternatief. Je bent in staat om alle voordelen en mogelijkheden te gebruiken van de VoIP telefooncentrale zonder de lasten op kantoor en je bedrijf te ervaren. De gehuurde telefooncentrale zal fysiek staan bij het bedrijf waarvan jij de dienst inhuurt.
Omdat je niet de hele centrale hoeft aan te schaffen en maar een deel betaald in de vorm van huur of abonnement is dit investeringstechnisch misschien wel interessant. Voordeel is wel dat je een telefooncentrale gaat gebruiken die de mogelijkheden heeft zoals een grote telefooncentrale.
Een nadeel die niet voor iedereen geldt zal zijn dat je geen fysieke controle hebt over deze telefooncentrale. Sommige bedrijven vinden dit geen probleem, anderen willen niet dat hun voicemailberichten bij een ander bedrijf op een server staan opgeslagen en dat hun belgedrag bekend is. Dit is puur afhankelijk van het soort bedrijf en de keuze van de directie.
Het is ook veel voorkomend dat Hosted PBAX diensten alleen trunks aanbieden van hunzelf. Je kunt dus zelf geen trunk inprogrammeren om zo de meest gunstigste route te laten nemen door toepassing van LCR, Least Cost Routing, als je bepaalde telefoonnummers belt. De Hosted PBX bedrijven kunnen zo hun marge behalen. Je moet dus een overweging maken of je hiermee kunt leven. Natuurlijk bestaat het extra geld niet alleen maar uit marge maar ook uit extra diensten of service levels die men kan aanbieden door de hogere marges.
Je zou kunnen vragen welke telefooncentrale software men gebruikt zodat je eventueel later als je te groot groeit kunt migreren naar je eigen centrale met dezelfde software zodat je geen informatie verloren raakt.
Meer weten over philips telefooncentrale, lees er meer over op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten